Skeelers hebben onderhoud nodig. Met name lagers kunnen behoorlijk vies worden. Het is aanbevolen om niet op nat wegdek te rijden omdat de lagers dan nat worden, vervolgens slecht drogen en er roest kan ontstaan.
Hier volgt een manier om dat onderhoud uit te voeren:
Een wiel heeft 2 lagers en een spacer. De spacer verdeelt de druk en houdt de lagers op hun plaats.
Er zijn drie soorten lagers:
Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje met wasbenzine, petroleum of een citrusoplossing te leggen. Beweeg ze en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant. Eventueel herhalen.
Als de lagers schoon en droog zijn moeten ze weer gesmeerd worden. er zijn 3 soorten smeermiddelen:
Wielen slijten onevenredig af. Door de wielen regelmatig te wisselen kun je de slijtage min of meer plannen. Er zijn verschillende wisselschema’s mogelijk, je ziet hieronder 2 afbeeldingen waarbij in de eerste afbeelding de 2 voorste wielen naar achteren en de 2 achterste wielen naar voren gaan. Bovendien worden de wielen gedraait zodat de draairichting verandert. Bij de 2e afbeelding worden de wielen van de ene naar de andere skeeler verplaatst. Hierdoor blijft de draairichting gelijk.
De ABEC waardering geeft aan met welke precisie een lager gemaakt is. Een ABEC 5 lager is nauwkeuriger gemaakt dan een ABEC 3 lager, maar minder nauwkeurig dan een ABEC 7
De ABEC waardering zegt niets over de kwaliteit van een lager, een nauwkeurig gemaakt lager van slecht materiaal kan ABEC 7 zijn en toch niet lang meegaan. In het algemeen geldt de vuistregel: hoe hoger de ABEC waardering, hoe meer onderhoud er nodig is om de kwaliteit te behouden (een afweging dus). ABEC 5 moet eigenlijk voortdurend worden behandeld. Vocht is de grote boosdoener, probeer dus te vermijden op nat wegdek te rijden.